BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 22, 2009

~ Wahai Manusia ~


Assalamualaikum..

Semoga dengan post pertama ana dapat sama2 kt muhasabah diri kembali kenapa kita diciptakan...mungkin ada yang mengetahui tetapi sejauh mana kita memahami?


..Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah..


Peranan manusia:


1) beribadat kepada Allah

  • "Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadat kepadaKu" (51:56)

Semua makhluk yang diciptakan Allah SWT adalah untuk mengabdikan diri kpd Allah. Allah yang layak disembah. Letakkn pergantungan 100% hanya kepada Allah. Manusia skrg lebih bergantung kpd manusia untuk tujuan duniawi. Kita takut kepada manusia sehingga membenarkan kebatilan berlaku sewenang-wenangnya. Muhasabah diri kt...adakah kt meletakkan pergantungan kepada Allah sepenuhnya?

  • "Mereka menjadikan orang-orang alim (Yahudi), dan rahib-rahibnya (Nasrani) sebagai tuhan selain Allah,dan (juga) Al-Masih putra Maryam; padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tidak ada tuhan selain Dia. Mahasuci Dia dari apa yang mereka persekutukan." (9:31)

Allah berfirman supaya menyembah Tuhan Yang Esa. Kita tidak boleh mempersekutukannya. Apabila kita menghadapi masalah adakah kt terus meminta pertolongan dari-Nya? atau adakah kita trus meminta tolong dari manusia? berfikirlah sejenak tahap kebergantungan kita sebenarnya..


2) menjadi khalifah

  • "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan org yang merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu?" Dia berfirman, "Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." (2:30)

Ana pasti jika ditanyakan apakah tugas manusia, ramai yang akan menjawab sebagai khalifah tp apakah itu khalifah? Ya kt sebagai manusia beragama ISLAM patut menjalankan tugas sbg Dai..melihat keadaan manusia akhir zaman ini,ana berasa sedey teramat..x bole digambarkan dgn kata2..Hanya Allah,Penciptaku yang memahami perasaan ana..Majority hanyalah insan yang hanya pada dasarnya ISLAM tetapi tidak meresapi ke jiwa mereka nilai ISLAM sebenar. ISLAM hanya dijadikan agama turun temurun..sedih melihat keadaan sebegitu..Islam itu indah jika kita mengerti..

  • "(Allah berfirman), " Wahai Dawud! Sesungguhnya engkau Kami jadikan khalifah (penguasa) di Bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah engkau mengikuti hawa nafsu,karena akan menyesatkan engkau dari jalan Allah. Sungguh, orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, karena mereka melupakan hari perhitungan". (38:26)

Jika diperhatikan manusia lebih mementingkan kepentingan duniawi..harta pangkat menjadi keutamaan.Erm..Manusia takut menentang kemungkaran untuk menjaga kepentingan duniawi..Sedarlah sehingga mana kt bole membawa segala nama harta dan pangkat..sejauh mana wahai saudara seislam yang amat ana sayangi?? di kemudian hari kt sendiri yang rugi..jangan lah kita dalam kalangan org 2 yang rugi..sesungguhnya azab Allah amat dasyat..

Bayangkan Allah menjanjikan syurga..betapa indahnya syurga..seluas langit dan bumi..janji Allah itu pasti..jangan lah mengikut nafsu..jangan lah mengikut kata2 syaitan yang sememangnya ingin menyesatkan manusia. Walaupon yang mungkar itu lebih menarik hatimu, gunakan lah kurniaan ALLAH iaitu akal fikiran untuk membezakan yg benar dan yang batil.

  • "Dan ingatlah akan karunia Allah kepadamu dan perjanjian-Nya yang telah diikatkan kepadamu, ketika kamu mengatakan, "Kami mendengar dan kami menaati. "Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh, Allah Maha Mengetahui segala isi hati. "(5:7)

Selain itu..

3) memelihara alam
4) memakmurkan bumi
5) mentauhidkan Allah
6) Mengenali antara satu dengan yang lain

jika ade yang salah harap beritahu ana agar sama2 kt memperbaiki diri

Wallahualam...
Add Video

0 comments: