BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, June 5, 2009

~ Pengejar Harta.Ibarat Dunia SELAMANYA ~


Assalamualaikum kpd para sahabat..
Harta sgt rapat dgn manusia..kenapa begitu? Kerana harta, saudara sanggup dibunuh..kerana harta timbul persengketaan sesame saudara . .kerana harta manusia sanggup menipu dan melakukan perkara-perkara larangan yang sangat dibenci oleh Allah…riba..rasuah…

Sepertinya, DUNIA adalah selamanya..padahal sebenarnya AKHIRAT itu matlamat utama umat ISLAM..sepertinya juga manusia itu hidupnya utk selamanya..padahal sesuatu yang hidup pasti akan mati jua. Seperti yang ana tulis di ruangan atas blog ana , kejar dunia, dunia kita akan dapat. Kejar Akhirat, Kita akan dapat pahala Akhirat di ikuti dengan Dunia.

  • ‘Dan setiap yang bernyawa tidak akan mati kecuali dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barang siapa yang menghendaki pahala dunia, nescaya Kami berikan kepadanya pahala (dunia) itu, dan barang siapa yang menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala (akhirat) itu, dan Kami berikan balasan kepada orang-orang bersyukur.” (3:145)

Kenapa kita jarang sekali untuk bersyukur dengan segala nikmat Allah yang dikurniakan-Nya? Kita kan ibarat musafir di muka Bumi Allah ini untuk mencari bekalan di Akhirat..

Sedih memikirkan manusia yang sekarang ini yang berseronok di dunia tanpa memikirkan ia nya semua hanya sementara. Walaupun diperingatkan beberapa kali kpd mereka ttp semuanya percuma (Indonesia plak hehe) ..Malah berasa aman, tenang bergelumang harta. Mereka terasa terjamin kehidupan dengan harta…SAMPAI BILA??
Firman Allah,

  • “ Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan berasa puas dengan kehidupan dunia serta berasa tenteram dengan kehidupan itu, dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami,”(10:7)
  • “Mereka itu tempatnya di neraka karena apa yang telah mereka lakukan.” (10:8)

Orang-orang yang susah dan senang adalah setara..semuanya sama..Hamba Allah..yang membezakan mereka adalah IMAN mereka.

  • “Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang yang beriman.” (3:139)

Barangkali kita selalu memikirkan pasal uwang…sehingga kita lupa yang rezeki itu datangnya dari Allah..Barangkali kita sbg pelajar IPT selalu memikirkan kejayaan sedangkan semuanya itu datangnya dari Allah.
Ya mungkin kita mengerti semua itu tetapi jika difikirkan kita tidak pun memahami sepenuhnya. Jika kita dalam kesusahan sepertinya kita ini dalam keadaan yang sangat teruk. Kita jarang sekali untuk mensyukuri nikmatnya. Maka bersyukurlah kalian..peringatan buat ana juga.. Wallahualam..

0 comments: