BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 23, 2010

~ Meluahkan perasaan~

I HATE FACEBOOK..BOYCOTT FACEBOOK..


afwan..ana luahkan dulu..ana akan explain kenapa kat post baru..

Saturday, May 8, 2010

~ Revolusi Hati.. ~


بسم الله الر حمن الر حيم

السلام عليكم

Ana suka untuk memulakan dengan firman Allah yang berbunyi,

'' Dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu, tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di bumi. Sungguh, Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerusakan.'' (28:77)

Semua yang kita ada adalah milik Allah..duit, pangkat, harta benda semuanya dari-Nya. Ramai yang terlupa dari mana datangnya nikmat-nikmat yang melimpah-ruah kepada mereka.Seolah-olah semua itu datangnya dari mereka sendiri. Malah sehingga terlupa akan Penciptanya yang seolah-olah dunia ini selamanya dan seolah-olah dirinya hidup dan tidak akan mati.

Al-Habib Munzir Al-Musawa..Final Kehidupan..

Namun tujuan adalah satu iaitu saat berjumpa dengan Allah.. berakhir seluruh apa yang kita lewati. Dari kehidupan dunia kepada tujuan tunggalnya iaitu berjumpa dengan Allah.

Ingatlah, akan datang suatu saat bibir kita tidak akan bergetar menyebut nama Allah.
Di saat itu kita diturunkan ke dalam kubur kita dan wajah kita di buka dan di ciumkan ke tembok kubur kita, lalu kita dikuburkan dan ditinggal oleh semua kerabat

...dan di saat itu tidak ada kekasih,
...di saat itu tidak ada jawatan,
...di saat itu tidak ada harta,
...kita sendiri.

...Di saat itu beruntunglah mereka yang selalu berzikir,
...yang mengingat Allah dan Allah mengingatnya,
...yang merindukan Allah, Allah merindukannya.

Dialah Yang Maha Baik, Yang Maha Mulia...Setelah kita diberi kehidupan, diberi jasad, Lantas Allah meminjamkan pula dunia ini beserta isinya, meminjamkan matahari, meminjamkan bulan, meminjamkan daratan, meminjamkan haiwan dan tumbuhan, meminjamkan air dan lautan, yang kesemuanya adalah milik Allah. Kita tidak menyewanya, tidak pula membelinya. Tidak pula berdoa untuk meminjamnya. Allah yang memberinya sebelum kita meminta..

Jangan tahan lidahmu menyebut nama Allah...Jangan berat menyebut nama Allah...Dosa apa yang membuat kita berat menyebut nama Allah?

  • Dunia adalah ladang di akhirat. Apa yang disemai di dunia, hasilnya akan diperlihatkan di akhirat.
  • Sesungguhnya amanah yang ada adalah lebih banyak dari masa yang diberi, Jika tidak sibukkan diri dengan kebenaran, maka kebatilan akan menyibukkan kita.

''Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah, ''Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya). '' Dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah.'' (2:120)


Sedang orang-orang kafir merancang untuk menyesatkan umat islam, kita pula sibuk dengan hiburan, sibuk dengan kemewahan, sibuk dengan mencari populariti, sibuk dengan fesyen..
Dedahkan aurat, tidak menjaga ikhtilat, bebas bergaul dengan yang bukan muhrim..

Bagaimanakah dengan perintah Allah?

Sedarlah..

Mereka sedang bertepuk tangan dan bersorak gembira melihat umat islam yang semakin jauh dengan pegangan agamanya..Untuk apa? Untuk dijadikan peneman syaitan yang tidak mahu sujud kepada Nabi Adam di neraka yang menyala-nyala..

Kita mengaku kita islam tetapi lihatlah..nilailah..apakah penuh solat fardhu yang diwajibkan oleh-Nya? Adakah selalu kita mengingati-Nya dengan berzikir? Bilakah kali terakhir kita membaca dan memahami kitab Al-Quran? dan...Adakah kita berpegang kepada Al-Quran dan As-sunnah?

Janganlah sampai hati kita menjadi hitam..Al-Quran dijadikan perhiasan semata-mata di atas meja dan di rak-rak tanpa rasa bersalah..Sehari kita meninggalkan Al-Quran, 7hari Al-Quran meninggalkan kita..Padahal Al-Quran itu adalah mukjizat..Al-Quran akan menolong kita diakhirat kelak..Ada satu article yang ana baca, seorang huffaz mengatakan ' Jika kita tidak melupakan Al-Quran, maka Al-Quran tidak melupakan kita'.

Jagalah hati..Baiknya hati kita maka baiklah akhlak kita. Kotornya hati kita maka buruklah akhlak kita.

Janganlah mengotorkan hati dengan perkara-perkara maksiat..melihat atau mendengar hiburan yang lagha akan merosakkan hati..apa yang kita lihat akan memberi effect kepada hati..begitu juga ikhtilat. Hati juga akan rosak jika kita melakukan maksiat hati, maksiat mata. Apa entah lagi jika bercouple. Dan jangan salah tafsir kepada orang yang tidak bercouple. Walaupun ada segelintir yang tidak suka bercouple tetapi pergaulan tetap tidak dijaga. ''Hati-hati menjaga hati''

Bertaubatlah sebelum terlambat..Jagalah iman..Jangan membenci majlis-majlis ilmu..Berkawanlah dengan sahabat yang soleh..kita tidak tahu bila kita akan menghembuskan nafas kita yang terakhir..Apa yang kita nak jawab dengan Pencipta kita kelak...fikir-fikirkanlah..

WA

Wednesday, May 5, 2010

~ Peningkatan usiaku ~




بسم الله الر حمن الرحيم

...السلام عليكم

Hari ini genap umurku 21 tahun..5 mei 1989 pukul 5.55pm ana dilahirkan..rasa seperti tidak percaya dan lebih 20 tahun umur ana..Rasa tak percaya tangan ana dah besar macam tangan orang dewasa (akibat peningkatan umur ye, bukan akibat peningkatan lemak hehe)

Apa yang ana dah buat selama 21 tahun ana dilahirkan di bumi ini? Apakah sumbanganku untuk islam? cukupkah amalanku untuk dibawa ke hari perhitungan?


Terfikir ana akan firman Allah,

''Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap orang memerhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah. Sungguh, Allah Mahateliti terhadap apa yang kamu kerjakan.Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, sehingga Allah menjadikan mereka lupa akan diri sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik.'' (59:18-19)

Apa tujuan kita hidup? mestilah kerana Allah bukan? Semuanya yang kita lakukan mestilah kerana Allah. Belajar ke, tidur ke, bekerja ke, semuanya kerana Allah. Dalam sehari kita bekerja, menjelangnya malam kita perlu muhasabah diri apa yang kita lakukan sepanjang hari. Baikkah atau burukkah amalan kita?

Jika sepanjang hari itu kurangnya amalan kita untuk bekalan ke akhirat kelak, kita berdoa supaya esok adalah lebih baik daripada hari ini..Kita berdoa apabila kita solat malam (tahajud) atau solat duha agar hari ini lebih baik dari semalam. Ana yakin, insyaAllah akan dipermudahkan oleh Allah.Bukankah Allah MahaPenyayang..

Jika kita sedar sepanjang hari itu,kita melakukan banyak dosa, ingatlah firman Allah,

'' Tetapi barang siapa bertaubat setelah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang'' (5:39)

Jika kita sedar kita melakukan dosa, segeralah meminta ampun dari-Nya dan bertaubatlah. Janganlah kita menangguh-nangguhkan taubat sehingga hati menjadi gelap dan hitam. Hati yang telah menjadi gelap sukar untuk dibersihkan kembali.

'' Dalam hati mereka ada penyakit, lalu Allah menambahkan penyakitnya itu; dan mereka mendapat azab yang pedih, karena mereka berdusta.'' (2:10)

Janganlah kita dalam kalangan orang yang mengaku beriman kepada Allah tetapi tidak melakukan perintah Allah. Kita tahu akan dosa dan pekerjaan yang dimurkai Allah tetapi kita melakukannya kerana nafsu, harta dan hasutan syaitan.Jangan kerana duniawi kita lupa dan ketepikan dosa yang bakal tercatat dalam buku yang akan dibawa untuk dihisab.

'' Dan janganlah kamu campuradukkan kebenaran dengan kebatilan dan (janganlah) kamu sembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahuinya.''(2:42)

Sama-samalah kita fikirkan apa yang telah kita lakukan sebagai khalifah di bumi ini..Adakah kita lakukan untuk diri kita sendiri segala amalan kita ataupun untuk umat Islam.

Walaupun ana tak suka anime tapi wallpaper ni dh dalam bentuk islamik..so ana jadi suka


WA

After ayah balik kerja je, ayah panggil turun..tengok2 ada kek dan KFC Combo.
Macam tau2 je anak dia teringin kek dengan ayam..
Jzk ayah!

p/s:tapi ayah sudah lupa umur anak dia..anak die tua lagi..21 tahun bukan 20 tahun hehe
xpe2..dimaafkan..