BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, May 5, 2010

~ Peningkatan usiaku ~




بسم الله الر حمن الرحيم

...السلام عليكم

Hari ini genap umurku 21 tahun..5 mei 1989 pukul 5.55pm ana dilahirkan..rasa seperti tidak percaya dan lebih 20 tahun umur ana..Rasa tak percaya tangan ana dah besar macam tangan orang dewasa (akibat peningkatan umur ye, bukan akibat peningkatan lemak hehe)

Apa yang ana dah buat selama 21 tahun ana dilahirkan di bumi ini? Apakah sumbanganku untuk islam? cukupkah amalanku untuk dibawa ke hari perhitungan?


Terfikir ana akan firman Allah,

''Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap orang memerhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah. Sungguh, Allah Mahateliti terhadap apa yang kamu kerjakan.Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, sehingga Allah menjadikan mereka lupa akan diri sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik.'' (59:18-19)

Apa tujuan kita hidup? mestilah kerana Allah bukan? Semuanya yang kita lakukan mestilah kerana Allah. Belajar ke, tidur ke, bekerja ke, semuanya kerana Allah. Dalam sehari kita bekerja, menjelangnya malam kita perlu muhasabah diri apa yang kita lakukan sepanjang hari. Baikkah atau burukkah amalan kita?

Jika sepanjang hari itu kurangnya amalan kita untuk bekalan ke akhirat kelak, kita berdoa supaya esok adalah lebih baik daripada hari ini..Kita berdoa apabila kita solat malam (tahajud) atau solat duha agar hari ini lebih baik dari semalam. Ana yakin, insyaAllah akan dipermudahkan oleh Allah.Bukankah Allah MahaPenyayang..

Jika kita sedar sepanjang hari itu,kita melakukan banyak dosa, ingatlah firman Allah,

'' Tetapi barang siapa bertaubat setelah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang'' (5:39)

Jika kita sedar kita melakukan dosa, segeralah meminta ampun dari-Nya dan bertaubatlah. Janganlah kita menangguh-nangguhkan taubat sehingga hati menjadi gelap dan hitam. Hati yang telah menjadi gelap sukar untuk dibersihkan kembali.

'' Dalam hati mereka ada penyakit, lalu Allah menambahkan penyakitnya itu; dan mereka mendapat azab yang pedih, karena mereka berdusta.'' (2:10)

Janganlah kita dalam kalangan orang yang mengaku beriman kepada Allah tetapi tidak melakukan perintah Allah. Kita tahu akan dosa dan pekerjaan yang dimurkai Allah tetapi kita melakukannya kerana nafsu, harta dan hasutan syaitan.Jangan kerana duniawi kita lupa dan ketepikan dosa yang bakal tercatat dalam buku yang akan dibawa untuk dihisab.

'' Dan janganlah kamu campuradukkan kebenaran dengan kebatilan dan (janganlah) kamu sembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahuinya.''(2:42)

Sama-samalah kita fikirkan apa yang telah kita lakukan sebagai khalifah di bumi ini..Adakah kita lakukan untuk diri kita sendiri segala amalan kita ataupun untuk umat Islam.

Walaupun ana tak suka anime tapi wallpaper ni dh dalam bentuk islamik..so ana jadi suka


WA

After ayah balik kerja je, ayah panggil turun..tengok2 ada kek dan KFC Combo.
Macam tau2 je anak dia teringin kek dengan ayam..
Jzk ayah!

p/s:tapi ayah sudah lupa umur anak dia..anak die tua lagi..21 tahun bukan 20 tahun hehe
xpe2..dimaafkan..

0 comments: