BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, August 21, 2011

~ Banyak Ilmu atau Banyak Amal? ~

بسم الله الر حمن الر حيم

Assalamu'alaikum kepada saudaraku...khaifa haluk? Semoga semua diberi nikmat kesihatan. Kalau sakit, semoga cpt sembuh. Alhamdulillah Allah sangat menyayangi kita hamba-Nya..

"Bertahun-tahun menimba ilmu (ilmu dunia & akhirat) bukanlah menjadi kayu ukur untuk menandakan orang itu sudah HEBAT tetapi yang menjadi kayu ukur ialah AMALAN yang dilakukan setelah ilmu yang bertahun-tahun itu diperoleh"

Huraian

Ilmu yang kita timba selama bertahun-tahun itu tidak ada maknanya jika ianya tidak disertai dengan amalan. Bahkan akan dipersoalkan di akhirat kelak. Kita manusia berasa bangga di atas kepandaian kita yang sudah pasti "kepandaian" itu diukur oleh manusia. Ilmu yang kita ada hanya dijadikan sebagai "tembok" yang akan melindungi kita.

Lagi teruk jika kita yang sudah mendapat ilmu masih juga melakukan perkara yg kita tahu ianya satu KESALAHAN. Ianya amat dimurkai Allah.

Allah berpesan kpd manusia :"Janganlah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan...."

Sebagai contoh, kita ada ilmu berkenaan hukum pergaulan lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Semakin meningkat umur semakin kita tahu. Tetapi kita masih lagi tidak menjaga diri kita daripada terjerumus dari kancah DOSA. atau pun maksiat..kita pandang sebelah mata je hal ini walaupun kita mnegetahuinya. Kenapa? kerana manusia sukakan keseronokan dunia. Mereka tahu wujudnya neraka tetapi seolah-olah ilmu itu hanya untuk menjadikan dia seorang yang berilmu BUKAN seorang yang beriman.

semakin banyak yang kita belajar semakin banyak yang kita tidak tahu...

Wallah'alam


0 comments: