BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, December 27, 2011

~ Ukhuwah terletak pada jemaah ke? ~

 بسم الله الر حمن الر حيم



Alhamdulillah dengan izin-Nya ana ingin membahaskan 1 tajuk di mana sudah lama bermain di fikiran ana dan ana ingin luahkan di blog ana sendiri agar semua dapat membuka mata dan fikiran masing-masing.

Pada persoalan "ukhuwah terletak pada jemaah ke?" mungkin ramai yang mengatakan TIDAK kerana ana yakin orang yang sudah faham atau dalam erti kata lain yang menjalankan dakwah ini sudah mengerti bahawa ukhuwah itu sesama muslim. tidak kira lah berlainan rupa, warna kulit mahupun berlainan jemaah.

Realiti?

Pengalaman ana apabila diawalnya terlibat dalam usrah 2 jemaah yang berbeza dan akhirnya harus memilih 1 jemaah membuatkan ana "perasan" berbezanya nilai ukhuwah... Ana berani katakan ini kerana ia adalah kisah benar dan ianya kisah ana sendiri. Walaupun ana memilih jemaah B tidak bermaksud ana akan melupakan A.  Tetapi lain pula yang ana dapat...

Situasi 1

Bila dahulu apabila berjumpa tersenyum lebar..bertanyakan khabar..salam erat...
Tapi kini apabila bersua dirasakan seperti diri ini tidak dikenali pula... Mana dikatakan ukhuwah fillah?

Situasi 2

Berjanji untuk menumpangkan ana tetapi di saat akhir terpaksa dibatalkan kerana menumpangkan orang lain walaupun perjanjian dibuat dengan ana terlebih dahulu...Kena sama jemaah baru bersungguh memberi pertolongan ke?

Situasi 3

Beriya-iya mahu berjabat tangan tapi tangan yang menghulur hanya satu je..bagaimana mahu berjabat erat?

Situasi 4

Banyak lagi tapi tak tahu nak mengekspresikan bagaimana..... :-(


Ana merasa sungguh sedih sekali kerana nilai ukhuwah itu letaknya pada jemaah rupanya..Mana bukti kata UKHUWAH FILLAH di awal pentarbiyahan bersama? Kenapa dengan jemaah sendiri perlu melebarkan senyuman, perlu mendapat layanan yang lebih mesra padahal ana yang masih lagi mengharapkan ukhuwah itu yg sering kali merasa sedih apabila "terkena"..

Walaupun majoritinya begitu tetapi ana gembira masih ada seorang yang mampu melayan dan mengekalkan ukhuwah itu walaupun hakikatnya ana bukan di jemaahnya..dan ana respect beliau... :-)


Jadi di sini ana minta agar kita, para penggerak tidak kira di bawah jemaah apa pun agar membetulkan kembali apa maksud sebenar ukhuwah Fillah...Jangan di mulut kata ukhuwah itu tidak kira jemaah tetapi dari segi tindak tanduk pula bagaikan musuh antara jemaah...

~tak dapat dibayangkan para penggerak bermusuh antara satu sama lain :-(


p/s: renungkan...apakah yang akan orang fikir apabila orang yang bertudung labuh berjumpa dengan orang yang bertudung labuh tetapi bermusuh...Astaghfirullah...

2 comments:

adeq said...

salam suka untuk ana balas dengan bahagia. hehe.

pertama, jawapan TIDAK. ana sendiri bersahabat baik dengan akhawat jemaah lain.

cuma.....

pertama dari aspek kita sendiri :

1. tidak boleh bersangka buruk
mungkin sahaja dia sedang dalam urusan, maka dia perlu melajukan langkah. tambahan, mungkin sudah lama tidak ketemu maka sosok anda nampak kabur.

ye, realiti kerana apa?

1. mereka perlu menautkan rasa berjemaah dalam kalangan mereka sendiri dengan ukhuwah yang paling dalam. hati itu satu ukhti, masakan bisa mencintai semua. tidak dapat semua, jangan lepaskan pula.

2. mereka kerap berjumpa, untuk membincangkan perihal dakwah dan tarbiah. maka kerap untuk berhubung, menyimpan wang untuk infaq organisasi sendiri, berkorban masa untuk akhawat di medan sendiri.

3. mungkin berasa kekok, kerana masing-masing sudah berlainan haluan. banyak 'kerahsiaan' yang perlu dijaga, tambahan untuk menjaga hati yang dijumpa. khuatir jika terasa soal 'nama' dsb.

I.A ukhuwah itu biar dinilai oleh Allah swt, Dia yang selayaknya. mungkin di mata kita ukhuwah nampak enteng dan hambar tetapi di hati mereka siapa mengerti?

I.A para penggerak tidak BERUSAHA untuk memusuh, meskipun ada yang dimusuhi atas asbab tertentu. bukan orangnya tapi mungkin ijtihad mereka. bukan bermaksud bermusuh cuma mungkin kurang setuju dan tidak sependapat. maka kita berlepas tangan dan memegang prinsip 'FATABIQUL KHAIRAT'.

mungkin, kita juga boleh check diri kita semua. bagaimana pula ukhuwah kita dengan muslimat lain? PAS, IKRAM dsb. adakah masih dalam lingkungan ukhuwah fillah? atas asbab seperti yang akak huraikan. hehe.

kerana itu, mengapa PAS boleh bergabung dengan DAP dan PKR. kerana mereka MERAIKAN prinsip PAS. tetapi UMNO mereka menolak. begitu juga seperti jemaah-jemaah di mesia. ini bukan soal PAS dan PKR yang sebangsa. hehe.

حيفا نظيره said...

ini sekadar renungan..untuk memperbaiki sikap kita..bukan su'udzon..kalau husnuzon sahaja tak dpt la kita nak nasihat menasihati kalau hakikatnya mereka perlu dinasihati..

dan x dapat la nk tulis apa2 kat blog ni disebabkan org akan fikir kt ni suudzon..."bagi apa yg mereka perlu bukan bagi apa yg mereka mahu"..harap mengerti ok



sekian~